Иностранные языки

Лингвострановедческий аспект как основа формирования иноязычной культуры в обучении иностранному языку в средней школе


                                                             Приложение   1.

      Схема 1: Сравнение культур



                         А                 Б

      а
            частные культурные элементы (национальное в культуре)
      б

      аб – общие элементы в двух культурах (интернациональное)

      А
            Языки стран
      Б
                                                               Приложение 2.

                              Лексические игры
     1. “Цепочка слов”: пол – лев – ведро
        Затем учитель дает задание составить цепочку из английских слов.
           her – red – desk
           her – red – dog – garden – name – eight – tram – map  –  play  –
        yes – stand – desk
     2. “Вставьте по одной букве в слова”:
           to – two         pay – play
           for – four       may – many
           tree – three
     3. Игра используется при работе над любой темой. Учитель  бросает  мяч
        одному  из  учеников  и  называет  какое-либо  слово  по  теме   на
        английском или русском  языке.  Играющий,  поймав  мяч,  произносит
        эквивалент данного слова.
           Т.: Стол
           Р.: a table
           Т.: Коврик
           Р.: a rug. и т.д.
     4. Оборудование: картинки, на которых представлены различные предметы,
        цветы, животные и т.п.
        Учитель показывает картинки. Ученик называет по английски  то,  что
        на ней изображено и подбирает к этому слову  слово,  рифмующееся  с
        ним: knife – life, cat – hat, ball – wall, bus – plus, lamp – camp,
        rose – nose и т.д.
     5. “Where is the pen?”
        Цель игры тренировка учащегося в употреблении предлогов. Учитель
        прячет какой-нибудь предмет, затем спрашивает ученика: “Where is
        the pen?”. Отгадчик отвечает: “The pen is on the table”, “The pen
        is under the book” и т.д.

                                                               Приложение 3.

                      Праздник "День Святого Валентина"
      Сценарий.
   I. Ведущий: Today we celebrate one of the best holiday  which  young  and
      old people love. It is St. Valentine's Day. It is a religious  holiday
      which is celebrated in Great Britain. St. Valentine's Day has roots in
      several legends. One of the early symbols of love is Cupid, the  Roman
      God of Love, who is represented by the image of a young boy  with  bow
      and arrow. Valentine was a Christian  priest  in  Roman  empire  three
      hundred years after the death of Jesus Christ. He had been  thrown  in
      prison for his teaching. On February 14, Valentine was  beheaded,  not
      only because he performed a miracle – he cured the  jailer's  daughter
      from her blindness the night before he was executed – but he  wrote  a
      letter to the girl, signing it "From your Valentine".
      Dear friends, what legends about this day do you know?  Tell  them  to
      us.
      Ребята рассказывают другие легенды.
  II. Для игры "Валентин и Валентина" ведущий предлагает выбрать пары.  Пока
      ведущие собирают записки с именами, ребята поют песню "Let Me Call You
      Sweetheart".
 III. Конкурсы и викторины.
1. Для конкурса выбирают 5  пар.  Девочки  и  мальчики  представляются  друг
   другу.
2. Участникам предлагают прочитать стихи о любви.
   Roses are red
   Violets are blue
   Sugar is sweet
   And so are you
   Могут помочь болельщики
3. Каждая пара готовит  открытку  с  пожеланиями  на  английском  языке  для
   другой пары.
                                                 продолжение (Приложение 3).
   "For a nice pair
   For a special friend or for special friends
   Wouldn't let this day go by.
   Without a special Valentine. "Hi."
   Викторина для болельщиков "What do you know about St. Valentine's Day?"
     a) Who was the Valentine who lived 300 years after the death of  Jesus
        Christ in the Roman empire? (a Christian priest)
     b) What did he do the night before he  was  executed?  (He  wrote  the
        jailer's  daughter  a  farewell  letter,  signing  it  "From   your
        Valentine".)
     c) What holiday did people celebrate in Rome many years ago? (A  Roman
        holiday, held in honour of the Goddess of  love.)
     d) What is St. Valentine's day now? (It is a day for sweethearts.)
     e) What can you do on this day? (Send a postcard  with  the  words  of
        love to any person, bake a special cake, send roses and greetings.)
   Болельщики получают сердечки.
  IV. Музыкальная пауза.
      Пары танцуют вальс, рок-н-ролл, кадриль и танец "Cindy"  –  популярный
старинный танец плясовой песни. Танцевали под скрипку и собственное пение.
   V. Дается слово " Valentine's Day". Нужно составить слова (4 мин.).
  VI. Подведение итогов.
      "We've talked quite a lot about St. Valentine's Day today.  It's  very
pleasant to see that all of you like it and know something about  it.  Today
you've learnt more about this holiday. I think that all of you  enjoyed  the
party."
                                                          VII. Приложение 4.
                                   Анкета
1. Класс
2. Я хотел(а) изучать английский язык, для того чтобы …
3. Хотели бы вы узнать больше об Англии, США? Особенно мне  хотелось  узнать
   о …
4. Читаете ли вы книги зарубежных авторов?
5. Какие книги вы читаете?
6. Ваши любимые писатели?
7. Ваши любимые произведения?
8. Меня интересует такие темы (жанры) как …
9. Я читаю учебники, потому что …
10. Я хотел(а) бы больше читать о культуре англоязычных стран,
   для того чтобы …
11. Я прочитал(а) бы о:
|национальных праздниках и традициях    |а) с удовольствием;                |
|Англии, США;                           |б) по мере необходимости           |
|растительном и животном мире;          |в) только в исключительном случае. |
|"ковбоях, пиратах, индейцах";          |                                   |
|сказках, которые читают дети Англии;   |                                   |
|видах спорта;                          |                                   |
|поп, рок, кантри музыки;               |                                   |
|молодежной моде;                       |                                   |
|известных писателях;                   |                                   |
|городах стран изучаемого изыка.        |                                   |


12. Составьте "парад звезд" (5 самых популярных  людей:  спортсмены,  певцы,
   политики и т.д.)
                                                               Приложение 5.
                             Таблица 1 (V класс)
|                                                |Прочитал(а) бы            |
|Лингвострановедческая тематика                  |                          |
|                                                |с       |по мере |только в|
|                                                |удовольс|необходи|исключит|
|                                                |твием   |мости   |ельном  |
|                                                |        |        |случае  |
|1. "Национальные праздники и традиции"          |86      |5       |9       |
|2. "Растительный и животный мир Англии, США, и  |50      |43      |7       |
|других стран"                                   |        |        |        |
|3. "Ковбои, пираты,индейцы"                     |82      |16      |2       |
|4. "Сказки, которые читают дети в Англии"       |72      |24      |4       |
|5. "Виды спорта, которыми увлекаются твои       |70      |27      |3       |
|сверстники за рубежом"                          |        |        |        |
|6. "Поп, рок, кантри музыка"                    |50      |37      |13      |
|7. "Молодежные моды"                            |43      |31      |26      |

                            Таблица 2 (VI класс)
|                                                |Прочитал(а) бы            |
|Лингвострановедческая тематика                  |                          |
|                                                |с       |по мере |только в|
|                                                |удовольс|необходи|исключит|
|                                                |твием   |мости   |ельном  |
|                                                |        |        |случае  |
|1. "Национальные праздники и традиции Англии"   |76      |10      |14      |
|2. "Растительный и животный мир Англии, США"    |49      |19      |32      |
|3. "Экспедиции и географические открытия в США и|36      |60      |4       |
|Великобритании"                                 |        |        |        |
|4. "Ковбои, пираты, приключения"                |85      |15      |0       |
|5. "Виды спорта, которыми увлекаются твои       |66      |31      |3       |
|сверстники за рубежом"                          |        |        |        |
|6. "Известные писатели"                         |55      |38      |7       |
|7. "Повседневная жизнь школьников за рубежом"   |89      |8       |3       |

                                                 продолжение (Приложение 5).
                            Таблица 3 (VII класс)
|                                                |Прочитал(а) бы            |
|Лингвострановедческая тематика                  |                          |
|                                                |с       |по мере |только в|
|                                                |удовольс|необходи|исключит|
|                                                |твием   |мости   |ельном  |
|                                                |        |        |случае  |
|1. "Национальные праздники и традиции Англии,   |80      |10      |10      |
|США"                                            |        |        |        |
|2. "Образование в Англии, США"                  |75      |19      |6       |
|3. "Известные писатели стран изучаемого языка"  |66      |31      |3       |
|4. "Города стран изучаемого языка"              |46      |46      |8       |
|5. "Спорт"                                      |52      |30      |18      |
|6. "Детские организации за рубежом"             |52      |40      |8       |
|7. "Молодежная мода"                            |50      |24      |26      |
|8. "Ковбои, пираты, индейцы"                    |80      |15      |5       |
|9. "Трудовая и общественная деятельность детей в|14      |43      |43      |
|Англии, США"                                    |        |        |        |
                                                               Приложение 8.
                                  Опросник.
1. Who is the most famous president?
2. Who is the most famous political?
3. Who is the most famous general?
4. Who is the most famous poet?
5. Who is the most famous writer?
6. Who is the most famous actor/actress?
7. Who is the most famous scientist?
8. Who is the most famous sport person?
9. Who is the most famous artist?
10. Who is the most important historical figure?
11. Who is the most famous singer?
                                    Тест
1. Australia is: a) a small country; b) the largest country  in  the  world;
   c) the six largest country in the world.
2. Australia's population is: a) 17 mln people; b)26 mln people; c)57,7  mln
   people; d) 3,2 mln people.
3. Australia's longest river is: a) the  Murray;  b)  the  Darling;  c)  the
   Murrumbidgee.
4. The name of this animal is the Aboriginal word  meaning  "no  water":  a)
   kangaroo; b) koala; c) kookaburra.
5. Two of these animals are the only egglaying  mammals  in  the  world:  a)
   Tasmanian devil; b) echidna; c) platypus; d) dingo; e) opossum; f) koala;
   g) kangaroo.
6. A domestic animal which outnumbers people in  Australia:  a)  rabbit;  b)
   cow; c) cat; d) sheep.
                                                               Приложение 9.
                          Poems, Rhymes and Songs.

|What's your name?                    |Meeting a foreigner.                 |
|What is your name, what is your name?|"Good morning!"                      |
|                                     |"Good morning!"                      |
|Now tell me please, what is your     |"What's your name?"                  |
|name?                                |"My name's Sasha. What's your name?" |
|My name is Janet, my name is Janet,  |"My name's Ann."                     |
|My name is Janet, that's my name     |"How are you?"                       |
|                                     |"I'm fine, thank you, and how are    |
|                                     |you?"                                |
|                                     |"Thank you, I am very well, too."    |
|All about me.                        |The Seasons.                         |
|Ten little fingers,                  |Spring is green,                     |
|Ten little toes;                     |Summer is bright,                    |
|Two little ears                      |Autumn is yellow,                    |
|And one little nose;                 |Winter is white.                     |
|Two little blue eyes                 |                                     |
|That shine so bright;                |                                     |
|One little mouth                     |                                     |
|To kiss Mum Good night.              |                                     |


1. The Sun Is Shining.
The sun is shining,                     The snow is falling,
The flowers are blooming,         The wind is blowing,
The sky is blue,                  The ground is white,
The rains are few.                      All day and all night.
The sky is blue,                  The ground is white,
The rains are few.                      All day and all night.

                                                 продолжение (Приложение 9).
|One, one, one,                       |One, two,                            |
|Little dogs run.                     |What must I do?                      |
|Two, two, two,                       |Three, four,                         |
|Cats see you.                        |Close the door.                      |
|Three, three, three,                 |Five, six,                           |
|Birds in the tree.                   |Look at the chicks.                  |
|Four, four, four,                    |Seven, eight,                        |
|Rats on the floor.                   |Put the plate.                       |
|                                     |Nine, ten,                           |
|                                     |Buy our fat hen.                     |
|Звук [р]                             |   Звук [w]                          |
|This is my mother,                   |Why do you cry, Willy?               |
|This is my father,                   |Why do you cry?                      |
|This is my sister,                   |Why, Willy? Why, Willy?              |
|This is my brother.                  |Why, Willy? Why?                     |

      Звук [?]
  I love learning English,
  I can read,
  I can write,
  I can speak English, too.
  I love learning English,
  And what about you?

2. Формы глагола to be.
I am a mouse,          Am I Ann?
You are a cat.         Are you Dan?
One, two, three,       Is he Peter?
You catch me           Is she Rita?
                                                 продолжение (Приложение 9).
3. Present simple.
Sixty second make a minute,
Sixty times the clock ticks in it.
Sixty minutes make an hour
To stay its flight we have no power.

I live here,
You live near,
Tom lives so far,
That he goes in a car.

4. Past simple.
Humpty Dupmty sat on a wall,
Humpty Dupmty had a great fall.
All the king's horses,
And all the king's men,
Couldn't put Humpty together again.

5. Go to bed late,                Stop! Look! Listen!
       Stay very small;                 Before you cross the street,
       Go to bed early,                 Use your eyes, use your ears,
       Grow very tall.             And then use your feet.

                 After dinner sit a while,
                 After supper walk a mile.
-----------------------



      а     а



б     б




смотреть на рефераты похожие на "Лингвострановедческий аспект как основа формирования иноязычной культуры в обучении иностранному языку в средней школе"