Иностранные языки

Английский язык


                          КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2 и


                           КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 1.

                        Дисциплина «Английский язык»



                                   2004 г.
                    Контрольная работа № 2. вариант № 2.

I.  Великобритания расположена на Британских  островах.  Британские  острова
лежат к западу от Континента (Европы) и состоят  их  двух  больших  островов
(Великобритания  и  Ирландия),  и  множества  маленьких.  Великобритания   и
северная часть Ирландии  образуют  Соединенное  Королевство.  Общая  площадь
Соединенного Королевства составляет 244.000 км2.
      Население Великобритании свыше 56 миллионов человек. Это одна из самых
густонаселенных стран в мире. Средняя плотность населения - 230  человек  на
один квадратный километр, одна из самых высоких в мире.
      Западное побережье Великобритании омывается  Атлантическим  океаном  и
Ирландским морем.  Восточное  побережье  омывается  водами  Северного  моря.
Пролив  Ла-Манш,  ширина  которого  32   километра,    отделяет   юго-восток
Великобритании от Франции.
      В Великобритании много рек, но они не длинные. Река Северн в Уэльсе  и
река Шаннон в Ирландии являются самыми длинными.
      Остров Великобритания четко разделен на две  части:  горную  (север  и
запад) и низинную (юг и восток).
      На Британских островах мягкий умеренный климат.
      В Великобритании есть минеральные богатства. Это уголь, природный газ,
нефть, месторождения минерального сырья и др.
      Великобритания промышленно развитая  страна.  Глазго  и  Ньюкасл,  оба
расположенные на реках, стали огромными центрами машино- и  судостроения.  В
Ланкашире производят хлопчатобумажные товары, в Йоркшире  - шерстяные, в  то
время как  Шеффилд сосредоточен  на  железе  и  стали.  Бирмингем  и  другие
города центральной Великобритании развивают легкое машиностроение.
      Великобритания – это парламентаристская  монархия. Это  означает,  что
существует Королева (или  Король)  и  Парламент.  Королева  почти  не  имеет
власти в стране. Законы издаются Парламентом.
      Британский Парламент состоит из двух палат:  Палаты  Лордов  и  Палаты
Общин. В Палате Лордов более многочисленна. Места в ней наследственные.
      Палата Общин состоит из 635 членов. Они избираются на всеобщих выборах
(тайным голосованием).
      Правительство  возглавляет  Премьер  –  Министр,  являющийся   лидером
партии, которая победила на выборах.

II.      1. What foreign language do you study?
      I study English. I had studied German before I entered the  Institute,
but now I’m studying English.
      2. last year all  our  students  built  out  new  Institute.  We  were
building it the whole year. We have built our Institute by the  end  of  the
year.
      3. Usually they run this distance well. They run at the stadium  at  5
o’clock yesterday.  The  students  have  run  this  distance  by  6  o’clock
yesterday. They are running there tomorrow.

III.     1. Он не мог сделать эту работу.
      2. Мы смогли закончить эту работу вовремя.
      3. Ты позволишь взять этот журнал?
      4. Ему разрешили купить новый плащ.
      5. Он вынужден был ходить в бакалейную лавку и в булочную каждый день.
      6. Должен ли я сегодня сходить в молочный? Нет, не нужно.
      7. Ты должен (тебе следовало бы) помочь своей сестре с английским.
      8. Тебе следует купить новый зонтик своей маме.
      9. Нам следует ежедневно делать утреннюю зарядку.
      10. Я, бывало, ходил с тобой по магазинам.
      11. Он не хотел открывать окно, так как болел.
      12. Вы не подскажете, который час?

IV.    1. May I come in? – Yes, come in!
      2. Must I translate  this  text  now?  –  No,  you  needn’t.  You  may
translate it tomorrow.
      3. May I take a shower? – Yes, certainly!
      4. May I switch the TV set on? – Yes, please.
      5. Were is a director? – He must be in a study.
      6.  Were is your sister? – She is probably in the library.

V.      1. The work was finished by us.
      2. The book was returned to the library by my brother.
      3. The boy was told to come back at 6 o’clock by his mother.
      4. We were invited by my brined to his birthday party.
      5. My report will be classicised by the student on Monday.

VI.    1. Our Institute is situated on a Jacob Kolas`s square.
      2. The textbooks were given all students.
      3. Our group was guided to museum.
      4. A new building of our institute will be built next year.
      5. Our classrooms are cleaned every day.

VII.  1. While leaving school the pupils were talking about  their  meeting.
– Уходя из школы, ученики говорили об их встрече.
      2. The crying boy stood before a closed door. – Плачущий мальчик стоял
возле закрытой двери.
      3. After leaving the University he went to work in  Norilsk.  –  После
окончания университета он уехал работать  в Норильск.
      4. Houses built in our city  made  the  capital  of  Byelorussia  more
beautiful. – Дома, построенные в нашем городе,  сделали  столицу  Белоруссии
красивой.
      5. A broken glass was on the table. – Сломанный стакан был на столе.
      6. He showed us his article translated into English. – Он показал  нам
свою статью, переведенную на английский.

VIII. 1. While reading newspapers he got to know about a new space flight.
      2. Yesterday he brought an English book, translated into Russian.
      3. Reading this book, she brought it to a library.
      4. Writing an article, he sent it.
      5. The article written by him was very interesting.
      6. Laughing he entered the room.
      7. The spaceship “Vostok-6” pilot by Valentina Tereshkova remained  in
space 71 hours and made 48 loops around the Earth.

IX.    1. Who comes to the British Isles?
      2. What do all of them want to visit?
      3. Is modern London one city?
      4. Where can we find the best theatres and museums, the richest houses
and the most beautiful parks and streets? What can we find in the West End?
      5. What is the financial and business centre of the country?

                      Мурманский Гуманитарный институт
                           Экономический факультет
                              Заочное отделение



                           КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 1.

                         Дисциплина: Английский язык



                                   2004 г.
                    Контрольная работа № 1.  Вариант № 1.


I.       1. Great attention is paid to sport at English schools.

      At English schools pupils have a lot of physical training lessons. The
number of these lessons is not limited by  the  Ministry  of  Education  and
depends on director of a school, the teacher’s qualification  and  equipment
of the school.
      At the physical training lessons schoolchildren play  different  sport
games, such as  football  and  cricket.  At  English  schools  the  physical
culture is of the best ways of training character.

      2. Spot is very popular in Britain.

      A lot is sport games are  popular  in  Great  Britain,  but  the  most
popular is football.  There  are  2  rinds  of  football  in  Great  Britain
Association Football and rugby football.
      Moreover, hockey is popular both among men and women.
      In the more individual sports, tennis  probably  takes  1st  place  in
public favour.  Saturday  afternoons  and  Sundays  many  tennis  courts  of
England are occupied by people of any age.
II.     My sister’s book – книга моей сестры
      Nick’s room – комната Ника
      Mr. Brown’s farm – ферма мистера Брауна
      Our teacher’s bag – сумка нашего учителя
      Mike’s sister – сестра Майка
      My brother’s house – дом моего брата
      His children skates – коньки его детей
      Their parents` garden – сад их родителей
      The teachers` room – учительская
      The woman’s hat – женская шляпа
      My friends` books – книги моих друзей
      Today’s newspaper – сегодняшняя газета

III.    Lives – a life, men – a man, heroes – a hero, feet – a foot,  cities
– a city, children – a child, wolves – a wolf, shelves – a shelf,  knives  –
a knife, benches – a bench, boxes – a box, stories –  a  story,  eyes  –  an
eye, games – a game.

      A flat – flats, a sofa – sofas, a bench – benches, a  bed  –  beds,  a
wolf – wolfs, a shelf – shelves, a woman – women, a tooth – teeth,  a  glass
– glasses, a page – pages, an office – offices, a box –  boxes,  a  knife  –
knives, a family – families,
a child – children, a dress – dresses, a man – men, a foot – feet, a lady  –
ladies,
a study – studies, a story – stories, a hero – heroes, a chair –  chairs,  a
window – windows, a house – houses, a room – rooms, a life – lives,  a  wife
– wives.

IV.  1. Our institute is in the center of the city.– Наш институт  находится
в центре города.
2. He lives in a nine – storeyed building.– Он живет в девятиэтажном доме.
3.  Their flat is on the second floor. – Их квартира  находится  на  третьем
этаже.
4. The windows of my friends` room open into  the  garden.  –  Окна  комнаты
моих друзей выходят в сад.
5. The television set is in the corner of the room. – Телевизор находится  в
углу комнаты.
6. Is there a sports ground near  your  house?  –  Около  твоего  дома  есть
спортплощадка?
7. What is there in the middle of the  room?  –  Что  находится  в  середине
комнаты?
8. Are the toothbrushes on the shelf in the  bathroom?  –  Зубные  щетки  на
полке в ванной?
V.    Лучшая  комната  в  гостинице  была  на  третьем  этаже.  Твоя   книга
интересней моей. Волга  –  это  самая  длинная  река  в  Европе.  Он  слушал
последние новости по радио. Сегодня он играл  хуже,  чем  вчера.  Ты  должен
много читать, чтобы знать больше.

VI.   1. Were are you going now? – I’m going to the institute.
       2. It was raining when the film ended.
       3. We were lying in the sun from 11 till 12.
       4. Every day he plays tennis and I play basketball.
       5. They were doing many different exercises when their teacher  came.

       6. Usually his mother helps him with his music.

VII.   1. Are the boys playing football at the new stadium?
             2. Haven’t you met him since last month?
             3. Will Smirnov  be  going  to  the  Black  Sea  at  this  time
tomorrow?
             4. Do you have time to rewrite this article?
        5. Did you forget to post these letters?

VIII.  1. – Hello, Nick!
          - Hello, Olga. How are you?
          - I’m fine, thank you. And you?
          - Fine, thanks. How is your mother?
         - She’s  o.k. She is in Moscow now. Sorry, I’m lating! Bye!

    2.   – Do you have a sister?
       -  Yes, I do.
       -  What is her name?
       -  I have 2 sisters – Ann and Olga.
       -  How many persons are in your family?
       - There are 5 of us in the family: My dad, My mum, 2 sisters and I.
      3.  - Is your sister Olga married?
           - No, she is a schoolgirl. She is 15. Ann is married.
           - Is her family large?
           - No, it isn’t. A husband and a little son.
           - What does she do?
           - She is a cook. And her husband is a hairdresser.

      4.  – Do you have a new bag?
            - Do you mean this one? No, it’s  not mine, it’s  My brother’s.
            - And what about this case? Is it his too?
            - No, the case isn’t  his, it’s  mine.

      5.   – Whose book is it?
             - It scems to me, it is Ann’s.
             - And is this your book?
             - No, my one is on a table.

      6.    – Do you have a new flat?
              - Yes, we do.
              - Is this good?
              - Yes, it`s  very good.  There  are  2  rooms,  a  kitchen,  a
bathroom and a
             entrance hall there.
              - Is your flat on the ground floor?
              - No, it`s  on the 7th  floor.
              - Is your flat in a 12 – storeyed building?
              - No, it`s  in a 9 – storeyed one.
              - Do you have all conveniences?
              - Yes, we  have  all  modern  conveniences,  such  as  central
heating, gas,
              hot ------nning water, telephone.


смотреть на рефераты похожие на "Английский язык"